Niccolo Machiavelli, Floransalı bir yazardır.1469 yılında doğup 1527 yılında ölmüştür. En önemli eseri “ Il Prince ( Prens)’tir.
Ölümünden beş sene sonra yayınlanmış olan bu eser, ihtivası nedeniyle, yazarının ismi ile anılan Machiavellist yönetim modeli olarak dünya literatüründe yerini almıştır.
Birçok lider, bu eseri başucu eseri yapmış ve bahsi geçen konulardan bir kısmını veya tamamını uygulamıştır.
Ve yine günümüzde yazılan modern liderlik metinlerinin birçoğu, kitaba ve bölümlerine gönderme yapmaktadır.
Kitap, muhteşem bir asilzade görünümüne rağmen aslında öyle olmayan Düke Cesare Borgia örnekleme alınarak yazılmıştır.
Prens Borgia, dönemin Papa’sı VI. Alexander’ın gayri meşru çocuğudur.
Kişisel hırsları, Papa olan babasını ve kardeşlerini öldürmesine bile engel değildi.
…
Niccolo Machiavelli, Prensi anlatırken yönetime meşruluk kazandırmanın yollarını şu başlıklarla sıralandırmıştır;
– Büyük liderleri kendine örnek almaya istekli olmak. Özellikle Antik Roma’dan…
– Hükümetin halkın yaşam kalitesini yükseltmek için ne kadar gerekli olduğunu göstermek. Örnek olarak: Herhangi bir birey veya kurum üzerindeki kontrollü baskıyı geçici olarak gevşetmenin neticesinde oluşacak kaos ortamının etkilerini göstermek.
– Savaş sanatına hâkim olmak.
– Var olan acımasızlığın ve ahlaksızlığın gücü ve dengeyi koruyabilmek için gerekli olabileceğini anlamak.
– Kaba ve ahlaksız sanılmamak için dindar görünmeye çalışmak.
– Niccolo Machiavelli, İspanya kralı Ferdinand’ın İtalya’ya dini bahane ederek saldırmasını över.
– Gerektiği yerde öğüt ve tavsiye dinleyecek kadar erdemli olmak.
Niccolo Machiavelli’nin eserinde en önemli ayrıntılardan biriside – korkudur-.
Korkunun sadakatini şöyle tanımlar ; “…Ve insanlar kendisini sevdiren birinden çok, kendisinden korkulan birine zarar vermeyi pek göze alamazlar…”
…
Niccolo Machiavelli ve PRENS; Erdem boyutunu çok dikkate almayan sadece ve sadece kişisel mücadelesi için yönetime talip olanların kesinlikle okuması ve dikkate alması gereken bir kitaptır.
…
Erdem tarafıyla, inşalarına hizmet etmeyi şiar edinenlerin kitabı ise geçerliliğini halen yitirmeyen KUTADGU BİLİG’dir.
Devletleşme bilgisi, mutluluk bilgisi olarak günümüze çevirdiğimiz bu eser Türk İslam toplumunun genel başlıklarını ve çözümleri nasihat şeklinde ifade eden aruz ölçüsüyle yazılmış diziler bütünüdür.
Dört karakter arasında geçen eser, bu kişilerin temsil ettiği değerler bütünüyle de önemlidir.
Kün-Togdı Gün Doğdu Hükümdar (Adalet)
Ay-Toldı Dolunay Vezir (Mutluluk)
Ögdülmiş Övülmüş Bilge: vezirin oğlu (Akıl ya da Bilgi)
Odgurmış Uyanmış Derviş: vezirin kardeşi ( Akıbet veya Yaşamın sonu)
…
Karahan Hükümdarı Tabgaç Uluğ Buğra Kara Han’a ithaf edilen eser muhtevası açısından tüm dünya için önemli bir eserdir.
Türk İslam dünyasının ihtişamlı dönemlerinin temelinde, bu kitabın işaret ettiği erdemli devlet modeli vardır.
– Büyüklük taslayan, kibirli ve küstah adam, tatsız ve sevimsiz olur; kibirli insanın itibari günden güne azalır.
– Elini uzatarak gökteki yıldızları tutsan ve başın göğe değse bile, sonunda sen yine yerdesin.
– İnsanın bunca zahmet çekmesi hep boğazı ve sırtı içindir; mal toplar, yiyemez; öldükten sonra da vebali altında kalır.
– Akıl bir meşaledir. Kör için göz, ölü vücut için can, dilsiz için sözdür.
– Menfaat sandalyeye benzer; başında taşırsan seni küçültür, ayağının altına alırsan seni yükseltir.
…
Ayaklar altına aldığımız Milliyetimizin yetiştirdiği ürettiği eserleri hep unuttuk.
Avrupa menşeili tüm şer metotlarını kabul ettik veya kanıksadık.
…
Şu bir gerçek ki;
Kutlu yürüyüşler, PRENS kokan adımlarla olmaz.
Kutlu yürüyüşler KUTADU BİLİG kokan adımlarla olur.